Podjazd duży czy mały?
Przestrzeń dla ruchu kołowego powinna przede wszystkim umożliwiać swobodę manewrowania oraz odpowiednią ilość i powierzchnię miejsc postojowych. W praktyce jej rozmiary zależą oczywiście od wielkości i zabudowy całej działki. Usytuowanie budynków, zieleni i innych elementów otoczenia wpływa niejednokrotnie nie tylko na dostępny metraż, lecz także na kształt ciągów jezdnych. Powszechnie przyjmuje się, że podjazd prowadzący od bramy wjazdowej do garażu, wiaty lub po prostu wydzielonej strefy parkowania, powinien mieć minimum 3 metry szerokości. Dobrze też uwzględnić na etapie planowania, ile aut na co dzień będzie z niego korzystać oraz, czy odwiedzający nas goście będą mieli gdzie zostawić swoje – bezpośrednio na posesji lub w jej sąsiedztwie.
Dlaczego kostka brukowa?
Kostki brukowe należą do najchętniej wybieranych materiałów utwardzających teren pod przydomowe ciągi komunikacji, także dla samochodów. Zapewniają równą, stabilną powierzchnię, są trwałe, odporne na obciążenia i nie wymagają skomplikowanych zabiegów pielęgnacyjnych czy konserwacyjnych. A dzięki dostępności szerokiej gamy kolorów, faktur, kształtów i rozmiarów, umożliwiają realizację rozmaitych koncepcji aranżacyjnych, uwzględniających wizualną spójność ze ścieżkami, tarasem, schodami, a nawet elewacją i dachem budynku czy ogrodzeniem otaczającym teren.
Jaką kostkę wybrać?
Kompletując kostki na podjazdy i parkingi, należy sięgać po modele o grubości minimum 6 cm. Gdy jednak przewidywany ruch kołowy wiąże się z obciążeniami przekraczającymi poziom 3,5 ton, wykorzystane elementy powinny mieć co najmniej 8 cm, a dla największych typów aut ciężarowych nawet 10 cm lub więcej. Warto przy tym zwrócić uwagę, że powyższe wskazania dotyczą także okazjonalnego kontaktu z cięższymi pojazdami, np. podczas wywozu śmieci, dostaw mebli czy opału.
Kostka na podjazd czy na ścieżkę?
Odpowiednio dobraną kostkę możemy stosować na różne typy nawierzchni wokół domu, uzyskując dzięki temu jednolity styl całej aranżacji. Dobrze sprawdza się też użycie produktów o odmiennych formatach czy kolorach tak, by razem tworzyły bardziej urozmaicony, a jednocześnie wciąż harmonijny efekt, w ramach którego poszczególne strefy są od siebie wizualnie oddzielone. Niezależnie od preferowanej opcji, w przypadku podjazdów zaleca się możliwie proste projekty wykorzystujące materiały o uniwersalnym designie. Jeśli aktualny stan zabudowy terenu wymusza jednak dodatkowe urozmaicenia, jak zakręty i łuki, można użyć popularnych, trapezowych form
Na mniejszych działkach, gdzie trudno wygospodarować jeszcze przestrzeń na zieleń, jej deficyt w pewnym stopniu zrekompensują, przystosowane pod ruch samochodowy, ażurowe płyty z betonu. Tworzą one niezbędne utwardzenie terenu, dając jednocześnie dodatkowe miejsca na trawę, a do tego – ułatwiają odpływ wody deszczowej do gruntu.
Jak uniknąć kałuż na podjeździe?
Zapewnienie sprawnego odprowadzania wody dotyczy także zabudowy standardowymi, pełnymi elementami. Służy temu przygotowanie odpowiedniego nachylenia terenu, które wynosi ok. 3-4% tzw. spadku wzdłużnego oraz ok. 1% poprzecznego. Spadek wzdłużny kieruje się w stronę drogi (do własnego lub zewnętrznego systemu ściekowego), by uniknąć spływania deszczówki na elewację. Jeśli mamy do czynienia z podjazdem prowadzącym w dół, w kierunku garażu podziemnego, potrzebny będzie przed jego bramą dodatkowy system korytek odwadniających. Sprawdzają się one też, gdy na większych powierzchniach trudniej rozwiązać problem kałuż klasycznymi spadkami. Każdy typ nachylenia powinien być wykonany tak, by nie zawierał przeszkód blokujących przepływ wody, np. w postaci przewyższeń terenu na granicy z podjazdem.
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Realizację nawierzchni zlecamy na ogół profesjonalnym ekipom brukarskim. Nie musimy więc martwić się o wszystkie szczegółowe wymogi i zalecenia dotyczące kolejnych etapów prac. Warto jednak omówić z fachowcem swoje pomysły i wątpliwości, by wspólnie podjąć decyzje dotyczące m.in.:
- impregnacji i fugowania
- kolorystyki nawierzchni (jasne kolory a zabrudzenia)
- usytuowania ewentualnych podziemnych instalacji (jak przewody zasilające ogrodowe oświetlenie) względem ciągów komunikacyjnych
- ograniczenia zagrożeń dla nawierzchni (np. wynikających z używania w bezpośrednim sąsiedztwie środków nawożących roślinność)
- zastosowania dodatkowych, przydatnych elementów zabudowy, jak ograniczniki wjazdu, oświetlenie najazdowe
Poznaj propozycje kostek i płyt Betard.