Pragniemy poinformować, że od dnia 19.11.2022r. nasze Biuro Obsługi Klienta w Długołęce będzie nieczynne w soboty.

Aktualne godziny otwarcia BOK:
pon. - pt. 7:00 - 17:00


Zapraszamy do zapoznania się z godzinami pracy naszych oddziałów:

www.betard.pl/kontakt

Za utrudnienia przepraszamy,
Betard

OK

X

ZOBACZ WYNIKI [ENTER]
REALIZACJE
AKTUALNOŚCI
POWIADOMIENIE O COOKIES
AKCEPTUJĘ

WSZYSTKO CO MUSISZ WIEDZIEĆ PRZED BETARD SPEEDWAY GRAND PRIX

2021 Betard Speedway Grand Prix po raz trzeci zagości na Stadionie Olimpijskim we Wrocławiu już w ten weekend. Stali bywalcy dobrze znają reguły i stadionowe zwroty. Ale jeśli wybieracie się po raz pierwszy lub chcielibyście utrwalić zdobytą już wiedzę - przygotowaliśmy specjalny słowniczek tłumaczący o co właściwie chodzi w tym wydarzeniu.

DATA PUBLIKACJI: 30.07.2021

Speedway Grand Prix we Wrocławiu to wyjątkowe wydarzenie dla fanów czarnego sportu. To tu rozpoczynała się historia nowej formuły tych zawodów. Po raz pierwszy Grand Prix w stolicy Dolnego Śląska zorganizowane zostało w 1995 i odbywało się cyklicznie aż do 2007 roku. Po odnowieniu stadionu i 12. latach przerwy, cykl Indywidualnych Mistrzostw Świata powrócił na domową arenę Betard Sparty Wrocław w 2019 roku.

SGP – potocznie używany skrót nazwy Speedway Grand Prix, czyli Indywidualne Mistrzostwa Świata na żużlu. W tym roku cykl składa się z 11 rund, odbywających się w różnych miastach i krajach. Każda runda składa się z 23 wyścigów – dwudziestu rund standardowych, po których ósemka riderów z największą ilością punktów trafia do  dwóch półfinałów, następnie z każdego dwójka najszybszych zawodników przechodzi do wielkiego finału po którym następuje koronacja trzech zwycięzców.

Stadion Olimpijski – wybudowany w latach 1926-1928, odzyskał drugie życie dzięki gruntownemu remontowi, który zakończył się w 2017 roku. Ma ponad 13 tys. miejsc siedzących. Jest to domowa arena żużlowców Betard Sparty Wrocław. [więcej o przebudowie Stadionu Olimpijskiego przeczytasz tutaj]

Zawodnicy – liczba stałych uczestników cyklu w danym roku wynosi 15, stawkę uzupełnia jeden zawodnik z dziką kartą wybierany osobno do każdej rundy oraz dwóch zawodników rezerwowych.

Park maszyn – azyl każdego zawodnika w czasie turnieju. To tu znajdują się boksy ze sprzętem każdego uczestnika. Po zakończonym biegu, zawodnik udaje się prosto do bosku w którym czeka dwójka lub trójka mechaników, gotowych do wprowadzenia poprawek lub szybkich napraw w sprzęcie.

Motocykl żużlowy – zaskakująco lekki, z ogromnym przyspieszeniem, nie ma biegów ani hamulców. Napędzany metanolem, który czuć gdy tylko zawodnicy wyjadą na tor. Motocykl żużlowy, aby zostać dopuszczony do zawodów, musi spełniać szereg wymogów, np. nie może ważyć więcej niż 77 kg. Pojemność jego silnika to 500 ccm, a do 100 km/h rozpędza się w około 2 sekundy.

Wyścig – składa się z 4 okrążeń, które zawodnicy zazwyczaj pokonują (w zależności od toru) w około minutę. Do każdego wyścigu, pod taśmą startową, staje czterech riderów w kasku czerwonym, niebieskim, białym oraz żółtym.  Podczas zawodów każdy z uczestników staje na linii startu przynajmniej 5 razy. Osoba która dotrze na metę jako pierwsza do wyniku dodaje 3 punkt, każda kolejna o jedno „oczko” mniej.

t, d w – brzmi jak przypadkowe litery, jednak nic bardziej mylnego. Są to oznaczenia, które spotkać można przy nazwisku zawodnika, jeśli bieg nie pójdzie po jego myśli i nie zostanie ukończony. Skrót ‚t’ – oznacza wjazd w taśmę, „d” – defekt motocykla przez który zawodnik nie może ukończyć biegu, „w” – wykluczenie z biegu.

Równanie toru – moment w którym na tor żużlowy wyjeżdżają ciężkie maszyny – najczęściej ciągniki. Odbywa się to mniej więcej po 3-4 wyścigach, choć o częstotliwości równania decyduje sędzia zawodów w zależności od stanu nawierzchni lub warunków atmosferycznych. Celem równania jest zniwelowanie powstających podczas biegu kolein oraz wyrównanie odsypującej się nawierzchni.

Zwycięzca – w żużlu zwyciężać można na wielu płaszczyznach. Można być zwycięzcą wyścigu, zwycięzcą rundy – wygrywając finałowy wyścig, lub zwycięzcą całego cyklu Speedway Grand Prix – mając największą ilość punktów w klasyfikacji generalnej rozgrywek.

Klasyfikacja generalna –  tabela aktualizowana jest po każdej z 11. rund. Zwycięzca rundy dodaje do ‚generalki’ 20 pkt, kolejnych czterech zawodników odpowiednio 18, 16, 14, 12 pkt, a każdy następny o jeden punkt mniej. Osoba z największą ilością punktów w klasyfikacji generalnej po zawodach wieńczących cykl SGP zostaje Mistrzem Świata.

*Od 2010 roku firma Betard jest sponsorem tytularnym Betard Sparty Wrocław. W tym czasie wspieraliśmy we Wrocławiu nie tylko jeden z czołowych speedwayowych klubów świata ale uczestniczyliśmy także przy rewitalizacji infrastruktury wrocławskiego Stadionu Olimpijskiego, czyli domowej areny naszego klubu, mieszczącej ponad 12.000 kibiców. Ponadto, jesteśmy sponsorem tytularnym wrocławskiej edycji Speedway Grand Prix, czyli jednego z etapów walki o tytuł indywidualnego Mistrza Świata, a zawodnicy wspierani przez markę indywidualnie, są stałymi pretendentami do tytułu mistrzowskiego.